Školní budovy s auditoriem v Zermattu
![Key Perspective - Image by Jan Drška](/sites/default/files/inline-images/Ab0020_OJ-Adjust_web.jpg)
Školní budovy s auditoriem
Místo: | Zermatt, Švýcarsko |
Typ: | soutěžní projekt |
Velikost: | HPP: 10.800 m² |
Klient: | Einwohnergemeinde Zermatt |
Tým: | Ondřej Janků, Christian Schmitt |
Školní komplex Walka v centru známého turistického střediska Zermatt je dnes pro obec důležitým místem z hlediska urbanistického i sociálního, a bude tomu tak i v budoucnu. Návrh školy počítá s novými rozličnými prostory jako auditorium, zdvojená tělocvična, mateřská škola, školní družiná nebo multifunkční prostory které budou k dispozici různým skupinám uživatelů v průběhu vyučování a v odpoledních i večerních hodinách.
Hlavní vstup, auditorium a zdvojená tělocvična
Hlavní vstup do budovy je přístupný buď bezbariérově z ulice Metzgasse nebo po venkovním schodišti. Vstup je umístěn mezi dvěma dřevěnými školními budovami
a vytváří tak srdce školního komplexu, který propojuje ve horizontálním i vertikálním směru. Školní budovy jsou usazeny na masivním betonovém soklu, ve kterém se nachází obě veřejně přístupné funkce: auditorium a tělocvična. Jejich umístění umožňuje přístup různým uživatelům přes den i ve večerních hodinách, aniž by se vstupovalo do výukových prostor školy.
Škola, mateřská škola, hudební učebny a multifunkční prostory
Na betonovém soklu je umístěn vlastní provoz školy. Obě školní budovy jsou spojeny zastřešeným prostranstvím, kde mohou děti trávit přestávky a setkávat se před a po skončení výuky. Mateřská škola a školní družina jsou přístupné vlastním vchodem ze západní části areálu.
![Program 1](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation_4b_web.jpg)
![Program 2](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation_5_web_0.jpg)
![City vs. green](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation_3_web.jpg)
Urbánní struktura v Zermattu
Velké měřítko školních budov vstupuje do dialogu s drobnou vesnickou zástavbou a její střešní krajinou. Obě školní budovy reprezentují a reinterpretují vzhled úzkých uliček, štítů, tvarů střech a rozměrů jednotlivých uličních fasád v Zermattu.
Rytmus uskočení ve fasádě je odvozen z analýzy místní typologie, požadovaných odstupů od hranice pozemku a normových požadavků na vzájemné odstupy budov (VKF Norm). Tento rytmus se opakuje i na štítech střech. Vzájemným natočením štítových stran obou školních budov o 90° je docíleno dostatečné rytmizace velkých objemů obou budov a tím i splynutí navrhované zástavby s okolní střešní krajinou.
Štít nižší budovy je otočen směrem ke kostelu, návsi a spolkovému domu. Vyšší budova se štítem obrací směrem ke školám „Trift” a „Im Hof”.
Úsek mezi oběma budovami (hlavní vstup, jídelna a knihovna) je společně s mateřskou školou zakončen plochou střechou a vytváří oporu vůči svahu. Zde se do areálu „vlévá” zeleň z přilehlé horské louky. Tento architektonicko-krajinářský princip podporuje základní myšlenku návrhu, tedy zmenšit a upozadit viditelné objemy budov tak, aby i přes své velké požadované délky fasády splynuly co nejvíce s okolní historickou zástavbou.
![Model 1](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation_6_web_0.jpg)
![Model 2](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation_7_web_0.jpg)
Architektonický výraz
Rozdílná využití po funčkní a obsahové stránce jsou skloubena v rámci několika stavebních principů. Hmota stavby je záměrně jednoduchá a pragmatická, zastoupena dvěma hlavními materiály: Lehké dřevo a těžký beton. V masivním betonovém soklu jsou umístěny shromažďovací prostory a prostory pro pořádání společenských akcí. Blízko vsi - reprezentativní a lákavé pro publikum, nabízející atraktivní vstupní prostory a okno s výhledem z ulice přímo do auditoria. Povrch soklu je tvořen otryskaným betonem připomínajícím materialitu hrubé skály v okolí Zermattu. Velkorysá ostění vstupů a okenních otvorů v soklu jsou jakoby vyříznuta do hrubé skály. Řez je hladký, příjemný na dotek, stojící v kontrastu k hrubému povrchu soklu.
Sokl tvoří fundament, na kterém jsou usazeny školní budovy opláštěné fasádou z modřínového dřeva. Obě „lehké” školní budovy jsou koncipovány jako jednoduché, prefabrikovatelné a modulární stavby. Jejich vzhled je rytmizován vertikálním laťováním fasády. Dřevěný fasádní obklad je tvořen prvky třech různých rozměrů, které jsou náhodně seskládány k sobě. V každém patře je fasáda navíc lehce předsazena tak, aby chránila průřezy dřevěného pobití pod sebou.
Fasády obou dřevěných novostaveb tak získávají plasticitu, lidské měřítko a současný architektonický vzhled, který velmi citlivě navazuje na estetiku historických dřevěných fasád okolních budov.
![The Main Pedestrian Approach - Image by Jan Drška](/sites/default/files/inline-images/Ab0010_OJ-Adjust_web.jpg)
Vnitřní uspořádání
Vertikální propojení rozdílných úrovní pomocí velkorysého schodiště umožňuje spojovat nebo oddělovat jednotlivé funkční úseky. Jednotlivé úrovně dávají uživatelům svébytnou adresu v budově a pocit soukromí. Všem úsekům jsou přiřazeny odpovídající venkovní prostory a atraktivní vstupy se zastřešením.
Základní škola
Všech 18 tříd základní školy včetně souvisejících prostor je umístěno ve dvou budovách, z nichž každé patro tvoří jasná geometrická kompozice šesti obdélníků. "Cluster" třídních učeben je tvořeno čtyřmi obdélníky, zbývající 2 jsou určeny k doplňkovému využití jako výuka němčiny pro cizince, pedagogická podpora slabších žáků nebo decentralizovaná speciální škola a herní plocha. Tyto doplňkové učebny jsou mezi sebou vzájemně zaměnitelné. Podle našich zkušeností je pro sociální integraci výhodné i rozdílné věkové složení. V rámci jednoho "clusteru" tak mohou být vedle sebe různé ročníky. V některých případech jsou nabízeny i vyučovací hodiny napříč ročníky. Vedle frontální výuky se ve třídách i mimo ně uplatňují také moderní vyučovací formy (kruh, skupinová práce, pracovní plány).
Také „učení od starších“ a „vysvětlování mladším“ podporuje sociální kompetence žáků a žákyň. Meziprostory a otevřené uspořádání tříd podporují toto přirozené „učení“ a jeho rozvoj. Prostory tříd jsou ideálně orientované vůči slunci a dennímu osvětlení.
Odborné učebny jsou umístěny v posledním patře v západní části budovy. Odtud mají výhled na město a výstup na plochou střechu spojovacího krčku a s ním spojenou sousedící louku.
Multifunkční prostory, hudební učebny
Podlaží přístupné ze soklu zahrnuje vedle učeben i multifunkční prostory, hudební učebny a centrum pro rozvoj a terapii (ZET). Tyto prostory jsou využívány nezávisle na vyučování. Prostory ZET jsou přístupné jako místo pro setkávání mezi učiteli a rodiči i ve večerních hodinách přímo u vstupu do budovy. Kabinety učitelů se nachází poblíž, v prvním patře budovy, společně s decentralizovanou speciální školou a třídami. Všechny pobytové místnosti, i přes umístění proti svahu, disponují velmi dobrým denním osvětlením.
![Kindergarten - Image by Jan Drška](/sites/default/files/inline-images/A0052_OJ-Adjust_web.jpg)
Mateřská škola a školní družina
Oba tyto úseky se nachází v západní části komplexu. V mateřské škole spolu sousedí vždy dvě třídy, které sdílí společný zastřešený venkovní prostor. Vnitřní i venkovní prostory jsou orientovány na jih. Kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám a delšímu zimnímu období je možné venkovní terasu proměnit v zimní zahradu. Přízemí mateřské školy vytváří společně se vstupním prostorem školní družiny velkorysý zastřešený vstupní a herní prostor. Prostory družiny jsou umístěny v přízemí a mají vizuální kontakt se společně využívaným centrem. Směrem k fasádě je možné jednotlivé prostory propojit pomocí posuvných dveří. Mateřská škola a školní družina jsou se školou propojeny chodbou a veřejným schodištěm. Jídelna a tělocvična jsou v jejich bezprostřední blízkosti.
Knihovna, jídelna a zastřešené prostranství
Tyto prostory propojují obě školní na všech podlažích. Zastřešené prostranství spolu s foyer ležícím o patro níže vytváří velkorysé prostory, kde mohou děti trávit přestávky. Dále je na střeše k dispozici další venkovní prostor se školní zahradou, který se může rozšířit až k nedaleké louce.
Jídelna je zčásti koncipovaná jako místo setkávání s posezením, kde si mohou žáci sníst svačinu. Díky mobilní dělící stěně je možné jídelnu uzavřít nebo rozdělit. Pro návštěvníky auditoria může takto eventuelně vzniknout prostor pro aperitiv s nádherným výhledem na vesnici a okolní panorama.
Tyto společné prostory vytváří srdce školy, které společně se schodištěm v centru dispozice vertikálně i horizontálně propojuje všechny prostory školy.
Auditorium, tělocvična a foyer
Auditorium je umístěno ve východní části komplexu u venkovního schodiště a je orientované směrem k vesnici. Při výstupu po schodišti se publiku otevře pohled do stupňovitého sálu a na jeviště. Společně s foyer tak vytváří „výkladní skříň“ školy pro mimoškolní veřejnost. Pro školní vystoupení, divadelní představení nebo kino je k dispozici foyer a přilehlé prostory jídelny. Dále jsou k dispozici prostory střešní terasy s výhledem na Zermatt. Tělocvična je umístěna západně od foyer, odkud je také možné sledovat dění uvnitř.
![Grundriss UG2](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation_web.jpg)
![Grundriss EG](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation2_web_0.jpg)
![Grundriss OG](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation3_web_0.jpg)
![Grundriss OG 2](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation4_web_0.jpg)
![Grundriss OG 3](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation5_web_0.jpg)
![Grundriss OG 4, 5](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation6_web.jpg)
![View from the dining room - Image by Jan Drška](/sites/default/files/inline-images/A0063_OJ-Adjust_web.jpg)
![Triftbach - section](/sites/default/files/inline-images/Triftbach---Web-presentation__web.jpg)